BBQ N MORE
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוגים שונים של שבבי עץ לעישון בשרים

רכשתם מעשנת בשרים נפלאה, קניתם את הבשר האיכותי ביותר והזמנתם את כולם למסיבה, כל שנותר לכם הוא לבחור שבבים. אתם עומדים בחנות ורואים סוגים שונים של שבבי עץ לעישון בשרים ולא יודעים מה מתאים ומה נכון והאם זה באמת משנה. התשובה היא – וודאי שזה משנה. במאמר זה נסקור את סוגי השבבים השונים המותאמים לעישון בשרים, כיצד מתאימים אותם למעשנה שלכם ומה בוחרים. 

 

מהם שבבי עץ למעשנה?

על מנת שמעשנה תעבוד לאורך זמן ויהיה לה ‘דלק’ למשך הבערה, היא זקוקה לשבבי עץ. כיום קיימים בשוק סוגים שונים של שבבי עץ לעישון בשרים השונים זה מזה בגודל, בסוג העץ שממנו נלקחו, בארומה ובניחוח שהם מפיצים, בלחות הטבעית שלהם ( נשרפים מהר או לאט ) ובאיכותם. אנו ממליצים תמיד לרכוש שבבי עץ מאיכות גבוהה על אף המחיר שיכול להיות לפעמים לא מאד זול, כי בסופו של דבר מדובר בבריאות שלכם, ולחשוב על פתרונות כמו קניה מרוכזת או רכישת אריזות חסכון גדולות אותן תאחסנו במקום יבש ונקי מאשר להתפתות לקנות בזול. 

 

למה אסור להשתמש בחתיכות עץ שאספתם לאחר גזם טבעי של עץ או שפירקתם מרהיט ישן?

היצרניות המייצרות שבבים מוכרות עץ אשר גודל במיוחד כדי להפוך לשבבים, הוא גודל בתנאים מתאימים, נקצץ בגיל הנכון ובזמן הנכון כדי להפוך לשבבי עץ למעשנה ועבר ביקורת מסודרת כדי לוודא שהוא אינו נגוע בבקטריות או בחיידקים. כמו כן, גזירי העץ יובשו או עברו עיבוד אשר מאפשר להם להיות במגע עם מזון ( גם אם מדובר בעשן שבוקע מהם ).

זכרו שבטבע כל צמח וכל עץ מכיל סוגים שונים של כימיקלים אשר עלולים להיות גם לא בריאים לבני אדם, חישבו עד כמה צורבות העיניים לאחר הבערת עלים ירוקים או ענפים צעירים, אתם ממש לא רוצים את זה בחצר שלכם או בתוך המזון שלכם. מסיבה זו לעולם אל תשתמשו בעץ שהרגע נגזם בגינה שלכם או בחצר השכנים כי ‘עץ זה עץ’, לא כל עץ מתאים לעישון וחלקם עשויים להיות אפילו רעילים.

בנוסף, לעולם אל תניחו ענפים או עלים יבשים בתוך המעשנת, התפקיד שלה הוא לא לעזור לכם להיפטר ממטלות הגינון שלכם. הדבר נכון במיוחד לגבי רהיטים או כל מיני חתיכות עץ שנותרו מל”ג בעומר, צבעים כימיים, מתכות שנמצאות במסמרים ודבקים יכולים להיות רעילים כשהם נשרפים, אנא, קנו רק שבבי עץ המותאמים למעשנת ואל תחסכו על הבריאות שלכם. 

 

סוגים שונים של שבבי עץ לעישון בשרים 

יש כל כך הרבה סוגים של שבבי עץ לעישון בשרים שלא פלא שאתם עומדים ותוהים מי מהם הכי מתאים. על מנת לעזור לכם לעשות סדר בעולם השבבים. כמו כן, ייתכן כי בחוברת ההוראות של מעשנת בשרים ביתית יהיו הנחיות אילו שבבים מתאימים לה ביותר, וייתכן כי במתכונים להכנת הבשרים יציינו עבורכם באיזה סוג שבבי עץ מומלץ להשתמש לתוצאות אידיאליות. על מנת לפשט את ההסבר חילקנו את שבבי העץ לקטגוריות של גודל, ארומה, יובש, זמן בעירה,

גודל

באופן כללי מחולקים השבבים למספר גדלים עיקריים אשר הבחירה ביניהם תלויה בסוג המזון שאתם עומדים לעשן, במשך זמן העישון ובטמפרטורה הרצויה:

צ’אנקים – קוביות גדולות ורחבות של גזרי עץ הבוערים למשך זמן ממושך מאד ומתאימים לעישון ממושך בטמפרטורה מבוקרת. 

פלטס – פיסות עץ בגודל בינוני שמאפשרות בעירה יציבה לאורך זמן. 

שבבים קטנים או נסורת – השבבים הקטנים מתאימים לבעירה מהירה וחזקה ונשרפים מהר מאד. 

ארומה 

הארומה המתקבלת מן העץ תלויה במידה רבה בסוג העץ שממנו הוא נקצץ:

עצי פרי – השבבים הפופולאריים ביותר הינם שבבים מעצי פרי כגון הדרים, פקאן, דובדבן, תפוח ועוד אשר מעניקים טעם וארומה מופלאה לבשרים, לגבינות ודגים. 

עצי חורש ויער – היקורי ( מאד פופולרי בארה”ב ) אלון, מייפל ואורן הם רק מעט מן הסוגים הרבים של עצי חורש ויער שניתן להשתמש בהם לבעירה. 

עץ מחביות יין – עץ זה מופק מחביות יין, ויסקי, בירה ומשקאות נוספים אשר עברו בתוכן תסיסה וספגו את הטעמים החזקים של המשקאות והניחוח והטעם יזכירו שמץ מהם.

עץ מעובד לעומת עץ טבעי 

עץ מעובד אינו פחות טוב מעץ טבעי, להיפך, העץ המעובד נשרף מהר ומפיק הרבה עשן, ישנם מתכונים הדורשים כמות רבה של עשן וזמן בישול מהיר, ולכן הם מתאימים יותר מעץ טבעי לח אשר בוער לאורך זמן ממושך יותר. 

זמן בעירה ועשן 

דבר נוסף שצריך לשים לב אליו לפני שבוחרים בשבב העץ הרצוי הוא זמן הבעירה והעשן. המאפיינים הללו תלויים בגודל ובלחות של השבב, וניתן במקרים מסויימים להספיג את השבבים במים טרם ההדלקה כדי ליצור לחות מספקת לטווח עישון ארוך יותר. 

 

איך משיגים שבבי עץ?

בישראל פועלות מספר חברות מקצועיות אשר מייצרות את שבבי העץ בעצמן או מייבאות אותו מחו”ל. ניתן לרכוש את השבבים בחנויות המובחרות או להזמין אותן באמצעות האינטרנט. תמיד מומלץ לבחור בחברה או בספקית שבבי עץ אמינה ואיכותית. מומלץ להתנסות בשבבים מסוגים שונים מבחינת הגודל, הארומה והטעם כדי ליצור גיוון ועניין בכל מנה שאתם מכינים. מנה זהה של עוף או של בשר יכולה להיות שונה לחלוטין בטעם ובניחוח כשמכינים אותה באמצעות סוגי שבבים שונים, ועם הזמן תדעו מה מועדף עליכם ומה אתם הכי אוהבים. 

 

לאחר שריפת השבבים 

לאחר שהכנתם את המנה האהובה עליכם, מומלץ לפנות את השבבים השרופים. המתינו עד שיתקררו לחלוטין ולאחר מכן גירפו אותם החוצה. את השבבים השרופים ניתן להכניס לאדניות שישמשו כדשן טבעי או להפוך אותם למצע של קומפוסט.

גושי עץ לעישון דובדבן
די.אנד.אס בע”מ
די.אנד.אס בע”מ

חברת D&S הינה חברת יבוא המתמחה במוצרי פנאי ולייף סטייל בסגנון אמריקאי.

החברה, אשר נוסדה בשנת 1989, עוסקת ביבוא גרילים וריהוט גן והינה החלוצה בתחומה.

היום החברה נחשבת ליבואנית המובילה בענף ומספקת שרותי יבוא לרשתות המובילות בישראל ובנוסף מספקת שירות וחלקים למגוון רחב של גרילים הקיימים בארץ. די.אנד.אס הינה היבואנית המקורית של מוצרי וובר ארה”ב – החברה הגדולה בעולם, עם מכירות של למעלה ממיליון גרילים בשנה! במיתוג עצמי, החברה מייבאת באופן בלעדי את מוצרי דישף ודיגרדן הנמכרים בכל רחבי הארץ. לאורך השנים רכשה החברה קהל לקוחות המונה עשרות אלפי אנשים בכל חלקי הארץ.

די אנ אס בפייסבוק | די אנ אס ביטיוב | המייל שלנו: [email protected]

0
    עגלת הקניות
    עגלת הקניות שלך ריקהחזרה לחנות